På tur i København med Sofie og min mor





Vi havde en hyggelig dag i København i dag, min mor, Sofie og jeg :-)

Så er jeg tilbage igen, efter en laaaaang pause.
Sådan er det, når dagene flyver afsted,
og der er super travlt :-)

Men NU skal det være.
Vi har nemlig vinterferie i denne uge, Sofie og jeg,
og i dag var vi altså i København, og sammen med min mor.

Vi skulle nemlig på Arbejdermuseet i Rømersgade 22 i København.
Et sted, som vi ELSKER at besøge.




Sofie-pigen og min mommie foran Ørstedsparken ikke langt fra Rømersgade.

Tænk at Sofie i år bliver 15 år og min mor 75 år. 
Det er ikke til at forstå, og jeg MÅ endnu engang sige, at jeg synes min mor holder sig FLOT :-)






Min mor foran indgangen til Arbejdermuseet.




Både min mor og jeg var MEGET fascineret af det store dukkehus,
og brugte en del tid på at kigge på alle rummene.

Sofie var travlt optaget - men lige i nærheden af os - af skattejagten,
som gik ud på, at finde forskellige billeder fordelt på de tre etager,
som Arbejdermuseet består af.




Hvad siger I til denne stue?

ER det ikke bare sjovt at se de forskellige tidsaldre?
Synes faktisk at fjernsynet er helt cool,
og kan GODT huske denne udgave af et sort og hvidt fjernsyn.
som dengang var et helt møbel :-)




Måtte lige tage dette billede,
da min mor med det samme sagde, at hun godt kunne huske den form for toiletpapir,
som VIRKELIG føltes som papir.
Kan ikke været særlig behageligt at bruge, tænker jeg :-)




Sådan en kjole havde min mor også som barn,
og også i ternet stof, som var meget populært.
DET måtte jeg selvfølgelig lige tage et billede af :-)




Barnecyklen på billedet huskede min mor også fra hendes barndom.
ER den ikke bare FIN? :-)

På sådanne cykler skulle man da ikke tænke på at dækket kunne punkterer :-)




Sofie meget koncentreret om skattejagten,
mens hun nyder et muslingeskalsbolsche, som min mor købte til hende i butikken på Arbejdermuseet.

DEM kan jeg jo huske fra MIN barndom :-)
En fin muslingeskal fyldt op med bolche.




Da vi skulle ud i baggården foregik det ad denne smalle og stejle bagtrappe,
som jeg synes er hundrede gange pænere end de trappeopgange, der er i mange etagebygninger fra 1960'erne og frem til i dag.
Og så pyt være med at trappetrinene er lidt slidte :-)




Min mor er ved at åbne døren til udedasset i baggården.




Og sørme om det ikke var optaget :-)
Han var IKKE særlig tilfreds med at blive forstyrret,
hvilket han også højlydt gav udtryk for :-) :-) :-)

DET kan ikke have været særligt behageligt med de udedasser,
og sikke en LUGT, der måtte have været,
og ikke mindst KOLDT om vinteren. 




Vi fik os i alt fald et godt grin,
inden vi igen gik op ad bagtrappen,
og videre med skattejagten :-)











Ja, MIN mor går ikke af vejen for lidt sjov, så dette måtte hun da lige prøve.
En køn Stauning, selvom brillerne sidder liiiidt skævt,
og skægget hænger liiiidt for lavt :-) :-) :-)




Prææææciiiiist sådan så én af mine dukkevogne ud.
ER DET IKKE BARE SJOVT :-)
Jeg kan tydeligt huske bremseren, som man trådte ned,
når dukkevognen skulle stå stille.

Jeg tror endda også, at sengetøjet til dyne og pude var i ternet stof  :-)

Og ja, jeg er 51 år, og jeg MÅ sige, at det føles lidt sjovt, 
at nogle af de ting, jeg husker fra MIN barndom, nu findes på et museum :-) :-) :-)




Sofie synes også at det var sjovt, at hendes mor havde præcist sådan en dukkevogn som barn.




Min dejlige mor :-)





Sådanne fine små mini porcelænskopper og kande har jeg fået af min mor :-)




Min mor med en lille fin dukkesko i hånden.
Der blev godt nok gjort noget ud af detaljerne dengang.
Fine er de i hvert fald. 






Så var det tid til at prøve at arbejde på et bryggeri, som flaskedreng.




MEGET koncentreret er de begge :-)

Det skulle vi så også snart finde ud af, var en MEGET vigtig evne at besidde.
Lavede man fejl, var konsekvensen nemlig, at man blev trukket i - en i forvejen - lav løn.

Hold op, hvor MÅ det have været anstrengende at skulle stå time efter time og være fuldstændig koncentreret, og så i den larm!!
Og så et barn!!!





Da vi kom forbi købmanden, forsvandt Sofie og min mor hurtigt ind, og begyndte at lege.

Min mor var købmandinden og Sofie-pigen kunden :-)




Der var ikke noget, der hed selvbetjening dengang.
Næ nej, her sagde kunden, hvad hun skulle have, og købmanden fandt tingene frem og lagde dem på bordet.




MEGET travlt optaget, var de begge :-)





Og varene blev lagt behørigt i papirposer :-)




Og så var det ellers videre rundt og se alt det andet på Arbejdermuseet,
blandt anden denne pige, som står i det lille bitte køkken og laver mad.





Her sidder min mommie og Sofie og slapper lidt af ved spisebordet.

Senere satte vi os i cafeen og fik både kaffe, sodavand og kiksekage ved rødternede borde,
men det glemte jeg helt at tage billeder af.

Sådan gik den dag, og det var en HYGGELIG en af slagsen, var det :-)


Kommentarer

Populære opslag